onsdag 12 september 2012

Kokt oxsvans med en stark och sötsur sås


Jag improviserade lite med ett kilo oxsvans. Först kokade jag den i några timmar och sedan serverade jag den med en sås baserad på chilibönsås. Det blev riktigt gott.

Koka svansen:
Jag kokade oxsvansen 3-4 timmar på låg värme. Med i koket hade jag lite risvin, ingefära, salladslök och lite sichuanpeppar. Salta lite på slutet.

Såsen:
3 msk chilibönsås
1 msk mörk soja
2 tsk skalad hackad ingefära
2 tsk hackad vitlök
1-2 dl av kokspadet
2 tsk ljus vinäger
2 tsk socker
salt
1 tsk potatismjöl blandat med 1 msk kallt vatten
det gröna från en salladslök.


Stek först vitlöken och ingefäran. Lägg i chilibönsåsen och woka ett slag. Häll i spad, vinäger, socker, soja och salt. Tjocka till det med potatismjölsblandningen.


Lägg köttet i ett fat och häll såsen över. Strö lite skivad salladslök över.

Spadet använde jag till en soppa med bambusvamp. (Fast utan kyckling i då förstås.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar