torsdag 30 september 2010

Vintermelon

Vintermelonen är en grönsak som  framförallt används i soppor. På kinesiska heter den dong gua vilket direktöversatt ger just vinter-melon. Namnet kommer sig av att den skördas på hösten och har en väldigt lång hållbarhet och alltså kan sparas långt in på vintern. På enegelska heter den förutom Winter melon också Ash gourd och Wax gourd.
Köttet är vitt och fast och brukar tillagas innan det äts, det blir då mjukt och genomskinligt. Mitt i melonen finns ett parti med kärnor inbäddade i ett mjukt luftigt kött, både kärnor och detta mjuka kött tar man bort vid rensningen.
Skalet är tunnt och det hårda fasta köttet utgör den stora majoriteten av vikten så vintermelonen på 2.7kg jag just köpt innebär nog att jag får laga vintermelonrecept genom halva oktober.

 











En hel vintermelon.












Delad.


Mitt första möte med vintermelonen skedde i Beijing -99. Jag och kunde varken läsa menyerna eller prata mat med serveringspersonalen så jag brukade med berått mod peka ut några rätter helt slumpmässigt och råkade nästan alltid peka ut minst en rätt med vintermelon.

3 kommentarer:

  1. Jag köpte den på Gain Trading i Göteborg.

    SvaraRadera
  2. Kan man hitta den eller köpa den varsom i Sverige ?

    SvaraRadera