torsdag 4 augusti 2011

Familjerestaurang

Runt om i Changsha finns det familjer som öppnat egna små enkla restauranger, här ligger en i gränd med annars enbart bostadshus. Framme vid den röda banderollen är en liten uteservering och tre rum på bottenplan. Vi kände för en enkel lunch denna dagen så vi gick in här och beställde tre rätter och delade på lite öl. Servitören tog mot beställningen med en cigarett nonchalant i mungipan, en sådan där liten detalj som påminner om att man inte är hemma i Sverige.
Måltiden bestod av följande rätter, allt smakade gott men ingen energi hade lagts på presentationen (vilket jag inte väntade mig heller):




En kall rätt på wokad Ma Si Han (Purslane på engelska, svenska vet jag inte) som var mycket god.


Ganguo niuwa. Oxgroda i torr panna. "Torrpannerätter" - ganguo - är rätter som serveras i en metallpanna på en brännare. Rätten får alltså stå och steka vidare på bordet. Oxgroda är något jag inte vill missa de gånger jag besöker Changsha.


Wokade kivor av fläskkött serverade med guoba (ett sorts kakor av nästan puffat ris). Det skulle egentligen vara mycket mer chili i den här men vi behövde en barnvänlig rätt.

Notan för dessa tre rätter plus öl blev 85 yuan.

2 kommentarer:

  1. Kan det vara portlak? (eng. common purslane)
    Finns i den virtuella floran på http://linnaeus.nrm.se/flora/di/portulaca/portu/portole.html

    Följer reseberättelsen med stort nöje.
    /Håkan

    SvaraRadera
  2. Det ser ut att stämma: Portlak = Purslane. Tack så mycket.

    SvaraRadera