fredag 26 augusti 2011

Zi Yuan Club

En kväll blev det ett besök på Zi Yuan Club. Detta är en lite finare restaurang. Maten är företrädelsevis från Hunan vilket kanske inte var precis vad jag ville ha med tanke på att vi just befunnit oss i Hunan i ungefär två veckor. Kvalitén på maten var dock god och det blev en lyckad kväll. Restaurangen ligger på Huizhong Road alldeles öster om korsningen med Anli Road. Jag tror det är en bra idé att reservera bord om man ska äta här.

Vi var ett sällskap på tio personer och vi åt i ett privat rum.

Det har nu blivit populärt att beställa biff - niupai - som man äter med kniv och gaffel. Det beställs då till hela sällskapet och var och en får en tallrik med biff serverad till sig. Detta utgör såklart bara en liten del av måltiden. Resten av rätterna serverades på vanligt kinesiskt sätt.

Gurka med en salt bönsås.

Aubergine, gröna bönor och krabbkött.

Gurka med glasnudlar smaksatta med bland annat chili och mörk vinäger.

Det dök också upp en grillbricka som inte tycktes mig så speciellt kinesisk.

Amarant (han cai) med vitlök.

Jordnötter i lagrad vinäger.

Maoshi hongshaorou serverad tillsammans med ångkokta vetebullar. Bullarna gick att öppna på mitten och idén är att man öppnar en bulle och fyller den med fläsk.

Tusenåriga ägg.

Kuber av risdeg i en kryddig sås.

Stekta räkor med cashewnötter. Upskattat av barnen.

Torkad rättika.

Strimlat rökt grisöra wokat med bland annat vitlök, ingefära och chili. Kanske det godaste den här kvällen.

Salladshuvud.

Kyckling tre koppar - en Taiwanesisk rätt. Jag tycker att jag har lagat den bättre själv.

Soppa på lotusrot och fläskben.

Den här fisken kallades Su Ke - jag har inte den blekaste aning om vad det är för fisk. Hursomhelst smakade den gott.

Torkad wo sun, gott men inte lika bra som den jag åt några dagar tidigare i Changsha.

Kallt åsnekött.

Den här rätten blev faktiskt på gränsen till utskrattad av en viss del av sällskapet. De är fråga om Dongbei luan dun - en gryta med lite allt möjligt från nordöstra kina. Min svägerskas man och hans bror kommer från nordöst och de tyckte redan bara genom att titta på spadets färg att rätten inte var korrekt tillagad. Jag tyckte att den smakade utmärkt även om den inte smakade som den skulle.

Till maten började vi med att dricka Tian Zhi Lan, en 46%-ig baijiu. När den var slut övergick vi till öl. Det är inte så vanligt att man dricker öl och har en liten nubbe till utan man dricker i regel det ena eller det andra. Jag blev lite orolig när han som körde bilen drack ganska stora mängder men det visade sig att restaurangen skickade med en chaufför hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar