fredag 19 augusti 2011

Lunch på Qinghuang shifu

Det här var nog detta Changsha-besöks mest påkostade måltid. Vi hyrde ett rum för sällskapet vilket innebar att man var tvungen att beställa för minst 1284 yuan (man kunde beställa för mindre men skulle då ha varit tvungen att ändå betala hela summan). Vi drog över med 16 yuan.



Qing huang shifu är en kedja med restauranger på några platser runt om i Changsha. Så här såg den vi besökte ut på utsidan. Tyvärr minns jag inte adressen.


Innanför entrén.


Rummet vi åt i.
Nu över till maten:


Torkad rättika med chili.


Färska valnötter i en sursöt sojasås.



Wokade skivor av lotusrot.


Kall rätt på svarta trä-öron och färsk chili.


Blandad frukt.


Var och en fick en liten skål med soppa på revben och svamp.


Duvor.


Fläskkött wokat med selleri.

Ormskinn med torkad röd chili och kinesisk gräslök.


Wokad bittermelon.


Friterad lila sötpotatis.

En hotpot med enokisvamp och grönsaker.


En panna med skölpadda stående på en liten brännare. (Det är odlad sköldpadda det rör sig om.)


Ett annat måste när man är i Changsha: Ångkokt fiskhuvud med saltad chili, oftast görs det med röd chili på ena halvan och med grön på andra. Här bara med grön chili. Vill ni laga detta hemma köp då ett rejält torskhuvud (brukar kosta ca 20 kronor) och följ detta recept med fiskhuvudet delat som på bilden ovan.


Fläskkött som var torkat och sötat. Mycket gott.

Knyten med hölje gjort av aubergine, fyllningen bestod bland annat av gåslever. En av måltidens höjdare.



Vad var det här? Jag minns faktiskt inte vad det var för kött som lurade bland salladslök och strimlor av torkad doufu.

Vidare missade jag att fota några vanliga ångkokta vetebullar (mantou) och ett fat med söta kakor.

3 kommentarer:

  1. hade du käkat sköldpaddan om den var icke odlad

    SvaraRadera
  2. hade du ätit sköldpaddan om den var icke odlad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag blivit bjuden så hade jag nog gjort det. Jag hade däremot försökt få den att inte bli beställd om jag kunnat med rimlig nivå på artigheterna.

      Radera