torsdag 24 maj 2012

Strimlad majrova i stark och syrlig dressing


Den här rätten stötte jag först på i Fuchsia Dunlops Sichuan Cookery vilken (som jag nämnt många gånger tidigare) är något av det bästa som skrivits i väst om kinesisk matlagning. Vanligtvis brukar den här rätten göras på asiatisk rättika (daikon på japanska) men jag brukar använda majrova, mest för att jag sällan hittar någon asiatisk rättika. I sichuan-recept så används sichuanesisk syrad chili, det brukar jag inte ha hemma så jag tar min egna saltade chili istället.

Jag brukar gilla den här rätten rikti chilistark så det är mycket chiliolja i. Vill man ha det mildare (eller har en alldeles för stark chiliolja) späd då med neutral olja men håll den totala mängden konstant så att inte dressingen blir för o-oljig.

Recept: Liang ban luo bu si - Kallblandad asiatisk rättika i strimlor
liang ban - kallblandad
luo bu - asiatisk rättika
si - strimlor

Ingredienser:
500g daikon eller liknande
1 tsk salt
4 tsk mörk vinäger
4 tsk socker
1 rejäl vitlöksklyfta, pressad
1 msk saltad eller syrad röd chili
4 msk chiliolja (alternativt chiliolja blandad med neutral olja)
det gröna från 1-2 salladslökar, finhackat
1/4 kruka hackad färsk koriander


1. Strimla majrovan/rättikan i smala strimlor och blanda med saltet. Låt stå i en timma och krama sedan ur vätskan och lägg på serveringsfatet.

2. Blanda först socker och vinäger i en skål, lägg sedan i vitlöken, salladslöken och chilin. Rör i oljorna och avsluta med koriandern.

3. Häll dressingen över strimlorna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar