tisdag 5 januari 2010

Ångkokt fisk med saltad chili

Mina svärföräldrar bodde tidigare i Changsha, huvudstad i provinsen Hunan. Det var på ett besök där som jag åt en variant av denna rätt för första gången. Jag minns inte vad restaurangen hette men jag kommer ihåg att det var min svåger som bjöd och att det som huvudnummer serverades ett gigantiskt ångkokt fiskhuvud (antagligen från någon form av Karp) halva klätt med röd chili och halva klätt med grön chili. Rätten kallades yu tou wang - fiskhuvudenas konung. På restaurang i kina görs denna rätt nästan alltid med fiskhuvud men jag har ätit den med andra delar av fisk när jag varit på besök hemma hos folk. När jag själv har lagat hemma så har jag provat lite olika sorters fisk. Hela små rödtungor blev väldigt bra, men det som jag oftast gör är torskskivor.

Recept: Duo lajiao zheng yu - Ångkokt fisk med saltad chili
Duo lajiao - saltad chili
zheng - ångkokt
yu - fisk

Ingredienser:
500-600g torskskivor
Några grova ingefärskivor
Ett par salladslökar
1 msk Shaoxng risvin
hackad saltad chili

En eller flera av följande kryddor:
Hackad färsk ingefära
Hackad vitlök
Jästa svarta bönor
Sichuanpeppar

1. Marinera fiskskivorna i risvinet i ca en timme.

2. Ställ fiskskivorna lutade mot varandra i ett fat med en skiva ingefära och en bit salladslök mellan varje så ett litet mellanrum skapas (så ångan kan komma till).

3. Hetta upp lite olja i en kastrull och häll i kryddorna (utom chilin) och stek dem kort. Häll sedan detta över fisken. (Idag använde jag ingefära och svarta bönor.)

4. Skeda över rikligt med slatad chili.

5. Ångkoka i 10-15 minuter beroende på skivornas storlek.

6. Hacka lite grönt av en salladslök och strö över precis innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar