fredag 23 oktober 2009

Fredagkväll

Det är fredagkväll och då brukar det bli lite ost, korv , gott öl och lite annat smått och gott. Jag brukar gilla att woka lite grönsaker som balans till det kallskurna. Ikväll wokade jag en blandning av sokerärtor och shiitake.

Jag började med att lägga 10st torkade shiitake hattar i blöt (hett vatten). Blancherade sedan ett paket färska sockerärtor som jag först skurit i två delar på diagonalen. Svamparna delade jag sedan på fyra (i strimlor, inte kvartar). Sedan var det dags att hetta upp olja, slänga i lite skivad vitlök. Stekte runt svamparna och ärtorna i ca två minuter. Saltade, skvätte över lite sesamolja sedan var det klart. Man kan ta färsk shiitake, färsk eller torkad ostronskivling, portabello, champinjoner, ja nästan vilken savmp som helst. Pröva gärna med att slå i en matsked ostronsås också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar