torsdag 4 februari 2010

Koppmärkta damens doufu

Det här var den första doufurätten jag någonsin åt och det är fortfarande en av mina favoriter. Det är doufu i en eldigt mala smakande köttfärsås. Rätten kommer ifrån Chengdu där det sägs att den började serveras till arbetare av en koppmärkt dam.

Först några kommentarer.

Doufu: Oftast används ganska mjuk doufu till den här rätten men hårdare varianter funkar också. Jag föredrar lite mittemellanhårda sorter.

Kött: Traditionellt används nötfärs men det blir definitivt ingen katastrof om man tar fläsk eller blandfärs. Vill man vara autentisk så ska förhållandet doufu till kött vara ungefär 4 till 1 men jag hamnar oftast närmare 2 till 1. (Man får ta lite mer buljong bara.)

Vitlök&ingefära: Vitlök och/eller ingefära ses ofta i recept till denna rätt. Det går bra men jag tror att det är ett avsteg från det traditionella receptet.

Krossad chili: Krossad torkad sichuanesisk chili ska det vara. Jag brukar dock istället ta en rågad matsked av Laoganma's chiliolja med köttstrimlor. Den är härligt mala och väger upp om man inte har fått tag i sichuanpeppar av hög kvalité.

Vegetariskt alternativ: Skippa köttfärsen bara så får man rätten Mala doufu.

Recept: Ma po doufu - Koppmärkta damens Doufu

Ingredienser:
500g doufu
125g nötfärs
2 msk chilibönsås
1 msk jästa svarta bönor
½-1 msk krossad chili
3 dl buljong
1 tsk socker
ljus soja
2-4 salladslökar (beroende på storlek)
2 msk potatismjöl balndat med 3 msk vatten
1 tsk krossad rostad sichuanpeppar



1. Koka upp en stor gryta med lättsaltat vatten. Skär doufun i stora tärningar och lägg i vattnet och ta av grytan från spisen. låt stå.

2. Skär salladslökarna i grova skivor på snedden.

3. Woka köttfärsen i olja tills den är genomstekt. Häll i chilibönsåsen och woka vidare en halv minut. I med jästa bönor och krossad chili. Woka runt försiktigt lite grann och slå i buljongen.

4. Fiska upp doufun med hålslev ur vattnet och lägg i buljongen. Salta, sockra och ta i lite soja. Koka på medelvärme i 5-10 minuter. ¨

5. Lägg i salladslök och vänd runt alltsammans försiktigt.

6. Häll i potatismjölsblandningen under omrörning. här måste man vara väldigt försiktig för att inte göra sönder doufun men snabb nog för att inte få stora klumpar.

7. Häll över i en serveringsskål och strö över sichuanpeppar.

2 kommentarer:

  1. Testade kopparmärkta damen till middag. Väldigt gott enligt mig och sonen, dottern var något mindre imponerad vilket jag misstänkte, så jag stekte köttbullar med ingefära, purjolök och risvin som alternativ rätt.

    SvaraRadera
  2. jag har rostad mald sichuanpeppar om smakar mkt 8 kr /30g/ludvig

    SvaraRadera