onsdag 10 februari 2010

Strimlat fläsk på Pekingsätt

Denna rätt kommer alltså från Beijing. Huvudsaklig smaksättare är en sås gjord på gula sojabönor huang jiang, vilket betyder gul sås. Såsen är dock brun till färgen. Här i Sverige brukar jag köpa Ground bean sauce av märket Koon chun. Gör bara inte misstaget att köpa Sweet bean sauce för då blir det helt fel. En annan ingridiens som jag inte nämnt tidigare är ingefärsjuice; jag brukar skala en bit ingefära och pressa den i en vanlig vitlökspress, då brukar juicen komma ut.

Servering: Denna rätt brukar man servera med ett slags fyrkantiga wraps av doufu. Man lägger kött och lök på en doufuplatta, viker ihop den och äter. Det går också bra att använda pekingankapannkakor istället för dofuwraps. (Eller bara äta med kokt ris, som jag gjorde ikväll).

Recept: Jing jiang rou si - Strimlat fläsk på Peking sätt
jing - Ifrån Beijing (jing betyder huvudstad, Beijing - norra huvudstaden)
jiang - sås
rou - kött (fläsk)
si - tunna strimlor

Ingredienser:
250g fläskkött (idag tog jag lövskuren kotlett)
2 tsk ljus soja
1 äggvita
1 msk potatismjöl
3 msk bönsås
1 tsk socker
1 msk ingefärsjuice
1 msk shaoxing risvin
Några salladslökar (4st)

1. Strimla köttet i fina strimlor. Blanda sedan strimlorna med sojan, äggvitan och potatismjölet.

2. Strimla det vita av salladslökarna i långa strimlor och lägg dessa i en hög mitt på serveringsfatet.

3. Hetta upp ca 1dl olja i en wok. Woka strimlorna i oljan tills de lossnar från varandra. De behöver inte få färg till 100% det viktigaste är att de har lossnat från varandra. Ta upp dem och låt rinna av på hushållspapper.

4. Hetta upp 1-2 msk olja i woken. Woka bönsåsen tills lukten känns tydligt, i med sockret och sedan köttet. Blanda runt och häll i ingefärsjuice och risvin. Woka runt tills allt är bra blandat och köttet färdigt.

5. Lägg köttet ovanpå salladslökshögen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar