måndag 29 november 2010

Ångkokt taro med saltad chili

Det här är superenkelt och supergott, tarons mjuka konsistens och den salta chilin blir fantastiskt tillsammans. Detta är ett recept från Hunan med väldigt typisk Hunanesisk kryddning (jämför med detta fiskrecept). Tänk bara på att använda handskar vid skalningen.

Recept: Duo jiao zheng yu tou - Ångkokt taro med saltad chili
duo jiao - saltad chili
zheng - ångkoka
yu tou - taro


Ingredienser:
500g taro
2-3 msk hackad saltad chili
1 msk jästa svarta bönor
olja

1. Skala och skär taron i bitar eller grova skivor. Lägg i en djup skål och häll lite olja på och blanda om med en ätpinne.

2. Woka chilin och bönorna i ganska rikligt med olja. Häll oljan, chilin och bönorna över taroskivorna.

3. Ställ in i ångkokaren i ca 30 minuter. Ta fram, rör om, servera.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har just upptäckt din blogg och jag e sååå glad!Har bott och rest en del i Kina och livet har aldrig blivit sig likt efter det :-) Älskar riktig kinesisk mat och tycker det e underbart med hemlagad sådan!
    Jag undrar lite saker om du ahr lust och tid att svara, dels undrar jag om Taron i sig har nån smak? sen tänkte jag fråga vad man kan använda den saltade chilin till, vad e den extra bra för? Jag har mest erfarenhet och kärlek till Sichuan köket själv. Fortsätt blogga! Anna

    SvaraRadera
  2. Taron liknar potatis i smaken. Den saltade chilin är bra till tex:

    http://risvinchili.blogspot.com/2010/01/angkokt-fisk-med-saltad-chili.html

    http://risvinchili.blogspot.com/2009/10/antligen-chili.html

    SvaraRadera