lördag 15 maj 2010

Igelkottstaggsvamp

Ännu en rolig svamp som används i det kinesiska köket. På kinesiska heter den Hou tou gu vilket direktöversatt blir Aphuvudsvamp. På engelska heter den Hedgehog Mushroom men i asiatiska livsmedelsaffärer står det oftast Monkey Head Mushroom. I Sverige hittar man den vad jag vet enbart torkad, i Kina finns den färsk också. Den ska finnas vild här i Sverige men den är väldigt sällsynt och också rödlistad. 
Den torkade svampen måste blötläggas, vissa stora svampar behöver ligga i vatten över natten men mindre klarar sig med en halv till en timme i hett vatten. Det enda som behöver rensas bort är foten där svampen suttit fast i trädet den växte på.
Svampen kan efter den återfått sin form och mjukhet användas till både stekning och kokning.
Igelkottstaggsvampar efter blötläggning

6 kommentarer:

  1. Fick svamparna av svärmor i Kina så jag har tyvärr ingen koll på varken pris eller tillgänglighet.

    SvaraRadera
  2. Vilken affär är det? Jag har iof bara koll på affärerna i Göteborg och där har jag aldrig sett dem.

    SvaraRadera
  3. Jag har nog ett fåtal paket kvar.

    SvaraRadera
  4. Jag har odlat min egen igelkott taggsvamp med bra resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag har ingen erfarenhet av att odla svamp. Kräver det mycket utrymme?

      Radera