söndag 18 juli 2010

Grön paprika i gyllene sand

Saltade ankägg finns att köpa i välsorterade asiatiska livsmedelsbutiker (gjorda på samma sätt som dessa hönsägg). När man mosar upp deras gula och steker denna i olja så bildas en guldgul "sand" av salt äggula som alltså är kännetecknet på rätter med epitetet jin sha - gyllene sand. Vanligast är nog räkor i gyllene sand och pumpa i gyllene sand. Idag tog jag grön paprika.


Recept: Jin sha qing jiao - Grön paprika i gyllene sand
jin - guld
sha - sand
qing jiao - grön paprika

Ingredienser:
2 medelstora gröna paprikor
2 råa saltade ankägg

1. Knäck äggen, spara undan vitorna för andra ändamål och lägg gulorna i en skål - saltningen har nämligen fått gulorna att stelna. Mosa dem en gaffel.

2. Dela paprikan i platta rutor.

3. Stek paprikan mjuk i minimalt med olja.

4. Slå på ett par matskedar extra olja och se till att värmen är på max.

5. Rör ned äggulorna och rör om kraftigt tills gulorna bildat den gyllene sanden.

2 kommentarer:

  1. Vad kan man använda äggvitorna till?
    Alla asiatiska butiker har haft slut på saltade ankägg när jag varit förbi den senaste tiden så jag håller som bäst på att salta in egna hönsägg.
    Bara 12 st, men det är ju en hel del äggvita ändå.

    Min första tanke var något liknande egg white omelettes, men det kanske blir för salt?
    /Håkan

    SvaraRadera
  2. Omeletterna blir nog väl salta ja, jag brukar ha dem i soppor som grönsaksoppor eller surstark soppa. Bara att ringla i ett par minuter innan soppan är klar och inte ha i något annat salt.

    SvaraRadera