fredag 16 juli 2010

Kyckling och gurka med sesam


Så här på sommaren passar det bra med enkla kalla rätter så det blir nog en hel del av den varan den här månaden. Idag gjorde jag en sallad på kyckling och gurka med sesamsås och sesamfrön. Chiliolja är det med också vilket jag i detta fallet tycker är en nödvändig ingrediens.

Recept: Ban ji si huang gua - Kycklingstrimlor blandade med gurka
ban - blanda
ji - kyckling
si - strimlor
huang gua - gurka

Ingredienser:
200g kycklingbröst
150g gurka
1-2 vitlöksklyftor
1 msk klar risvinäger
2 tsk socker
1 tsk salt
2 msk sesamsås
chiliolja
vita sesamfrön
svarta sesamfrön

1. Dela kycklingbrösten i ett par delar och skölj bort eventuellt blod. Koka dem tills de blir genomfärdiga men inte onödigt länge, 10-15 minuter borde räcka.

2. Medans kycklingen svalnar så strimla gurkan och hacka vitklöken. När kycklingen kallnat så strimla även den. Lägg både gurkan, vitlöken och kycklingen i en skål

3. Blanda vinäger, salt och socker i en liten skål och häll detta över gurk/kyckling-blandningen, häll också över chiliolja enligt eget tycke. Blanda om och häll upp på serveringsfatet.

4. Ringla över sesamsåsen och strö över svarta och vita sesamfrön.

6 kommentarer:

  1. Tjo! Sesamsås är det sesampasta/tahini du syftar på?

    SvaraRadera
  2. Jag använder kinesisk sesamsås vilken skiljer sig mot Tahini på det sättet att den är gjord på oskalade frön och på så sätt blir lite beskare, Tahini går bra att använda den också.

    SvaraRadera
  3. Provade det till middag idag. Fungerade fint tillsammans med svalt ris i värmen, fattades bara en kall öl till.

    Jag måste dock säga att jag föredrog att blanda sesamsåsen med den övriga dressingen eftersom man då slapp den lite klistriga känslan i gomen (tänk jordnötssmör) som annars blev resultatet där man hade droppat det på salladen.

    Hur är den kinesiska sesamsåsen i konsistensen? Jag har aldrig hittat någon, men å andra sidan inte letat aktivt efter den heller i någon av alla asiatiska butiker, därför blev det tahini eftersom det nästan alltid finns hemma.
    /Håkan

    SvaraRadera
  4. Den kinesiska såsen brukar skikta sig i burken i en klar vätska och en ganska trög sesampasta på botten. Rör man sedan om ordentligt så får man en smidig sås som inte är klistrig.

    SvaraRadera
  5. Det var nog jag som var otydlig med vad jag avsåg. Inte konsistensen på såsen i sig utan munkänslan av att tungan klibbar fast i gomen (precis som när man ätit en munfull jordnötssmör).

    /Håkan

    SvaraRadera
  6. Ok, inget jag tänkt på men att blanda ihop allting går ju utmärkt det också.

    SvaraRadera