fredag 11 december 2009

Hot Pot

Det blev en hel del spad över ifrån oxsvanssoppan. Detta tyckte jag borde bli en bra bas för en Huo guo - Hot Pot - kinas svar på fondue. Jag behövde dock dryga ut spadet lite så igår slog jag på 3 liter vatten extra, la i lite ingefära, salladslök och risvin och kokade ett kilo kycklinglår i ett par timmar.
Mest behållning av Huoguo har jag haft när jag ätit det under kalla besök i vinter Beijing. Det bli gärna en lång måltid då man kan sitta runt den varma kokande buljongen och fiska upp kött, svamp, doufu och annat smått och gott.

Min "hemma-Huoguo" består av en liten portabel induktionshäll med en partitionerad gryta som möjliggör att ha två olika buljonger. Oftast gör vi en mild och en stark sichuan-inspirerad variant. Inför serveringen så förser man var och en med en skål i vilken man blandat hackad färsk koriander med sesamsås. På bordet runt den kokande grytan så ställer man tallrikar med saker att koka. Ikväll hade vi skivat kycklingbröst, skivat lamm, kinesiska fiskbollar, ostronskivling, bambuskott, doufu, minimajs och grönsaker. På slutet hällde vi i risnudlar. (Något som funkar riktigt bra som avslutning är glasnudlar gjorda på sötpotatismjöl).

Mild Buljong: Kyckling buljong eller liknande. Gärna med gjord med lite risvin, ingefära och salladslök.

Sichuan Buljong: Halvera en handfull torkad chili och häll ut kärnorna. Woka denna i olja tillsammans med en matsked sichuanpeppar. Slå i en ordentlig klick (½dl eller mer beroende på mängd buljong) chilibönsås och woka vidare. Häll sedan i en halv matsked mörk soja och ett par matskedar risvin samt ca 1 matsed jästa svarta bönor. Woka lite till och blanda med mild buljong enligt ovan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar