lördag 19 december 2009

Tillbaks till pannan kött

Nu när jag har vitlökskott hemma så kan jag inte hålla mig från att laga en Sichuanklassiker - Hui guo rou. Kött som återvänder till pannan. Namnet syftar till att man först kokar en bit sidfläsk och sedan skivar och steker den (guo på kinesiska betyder ju både gryta och stekpanna). Rätten har en söt bönig smak med undertoner av chili. I mitt tycke en av de bästa wok-rätterna som finns.


Recept: Hui guo rou - Tillbaka till pannan kött
Hui - tillbaka, återvända
guo - panna/gryta
rou - kött (fläsk)



Ingredienser:
ca 300g sidfläsk med skinn (färskt, ej rimmat!)
1 msk chilibönsås
½ msk söt bönsås
1 msk jästa svarta bönor
1 tsk mörk soja
1 tsk socker
1 bunt vitlökskott skuret i 4-5 cm långa stavar
½ tsk salt



1. Koka upp vatten (det går bra att hälla in en skvätt risvin och lägga i en bit ingefära i om man vill). Lägg sedan i biten sidfläsk och koka den tills den är genomkokt. Det brukar ta ca 25 minuter.



2. Låt fläsket kallna i kylen. Skär sedan upp det i tunna skivor. Först kan man dela biten på längden en gång så att man får ganska korta skivor 4-5 cm långa med kött, fett och skinn.



3. Hetta upp olja i en wok och woka fläskskivorna tills de börjar bli bruna och kröka sig lite.



4. Peta upp fläsket mot ena sidan, luta woket så att all olja/fett rinner dit där det inte är något kött och stek sedan chilibönsåsen där tills oljan blivit röd (ca 30s). Rör samman och blanda i svarta bönor, söt bönsås, soja och socker.



5. Rör i vitlökskotten och woka i sisådär två minuter till. Ha i saltet under tiden.

2 kommentarer:

  1. Puhhh... jag trodde titeln var en särskrivning. :) Men den hade sin förklaring. Det ser gott ut!
    /alex

    SvaraRadera
  2. Du fick hjärtat i halsgropen kan jag tänka mig, får nog stärka dig med lite Old Viscosity.

    SvaraRadera