onsdag 30 december 2009

Rödbrässerad Hel Fläsklägg

Idag har förberedelserna för nyårsafton börjat. Bland annat så håller jag just på att rödbrässera en hel fläsklägg. Det är viktigt att använda färsk lägg och inte rimmad när man rödbrässerar för den rimmade blir väldigt salt. Egentligen när man rödbrässerar för festligheter så ska man ha med lite stött hong qu mi, ris som man har använt som bas för att odla en rödfärgad jästsvamp, detta ger nämligen en väldigt vacker röd färg. Tyvärr hittade jag inget sådant så färgen får bli mer vardagligt brun.


Recept: Rödbrässerad Fläsklägg

Ingredienser:
1 hel färsk fläsklägg (dagens var på 1.3 kg)
3dl mörk soja
1½ dl shaoxing risvin
1½ dl socker
3 stjärnanisar
2 bitar guipi
4 salladslökar, lätt krossade
1 stor bit ingefära, med skal och lätt tillbankad

1. Blanchera läggen. Vanligtvis gör jag detta i vatten men idag prövade jag en annan variant, nämligen med olja: Hetta upp en wok ganska full med olja, sänk ner läggen på en hålslev i oljan och fritera i en minut samtidigt som man öser het olja över delen som inte kommer ner i oljan. Vänd och gör samma sak på andra sidan.

2. Placera läggen i en stor kastrull och häll på vatten tills den nästan är täckt, häll i alla övriga ingridienser.

3. Låt allt koka upp och koka sedan försiktigt med locket lite av i sisådär 4 timmar. Vänd tre gånger under tiden.

4. Låt kokvätskan och läggen kallna med locket på. Ställ sedan in över natten i kylen så smakerna får mogna.

5. Ta ut och värm upp till serveringen. Lägg läggen i en skål med lite av spadet. Den ska vara så mör att man kan plocka köttet från benet med ätpinnar.

6 kommentarer:

  1. Verkar grymt gott! Här i Stockholm är det smörgåstårta som gäller! Hoppas att du inför 2010 fortsätter att skriva om din intressanta mat.
    Gott nytt år

    SvaraRadera
  2. Jo den blev grymt bra, det tog inte lång tid innan det bara var benet kvar.

    Gott nytt!

    SvaraRadera
  3. Det var jättegott, Eric. Tack för en trevlig fest.

    Jag funderar på att testa detta recept själv. Jag förstår dock inte det där du skriver om hong qu mi; är det riset man äter till som skall vara av en viss sort, eller är det en ingrediens till fläskläggen?

    Intressant att, och kanske också omständligt, att odla (rödfärgad) jästsvamp; har du prövat det själv vid något tillfälle?

    /markus

    SvaraRadera
  4. Tackar Markus.

    Angående riset: Nej det är isåfall en ingridiens man har med vid kokningen (som jag inte hade med). Den påverkar dock enbart färgen. Man tar en matsked eller två av sådana riskorn och stöter dem till pulver i en mortel och blandar i under steg två.

    SvaraRadera
  5. Detta var sååå gott!!!

    Jag vill gärna ha receptet på nudlarna i soja också Eric! :)

    SvaraRadera
  6. Det ska jag också lägga upp vid tillfälle.

    SvaraRadera